onsdag, november 11, 2009

Gör om, gör rätt!

Vårt PM var luddigt och stort! Fast det visste vi ju redan om på nått vis. Tanken att man skall formulera en färdig och fullt-ut planerad plan, känns väldigt överväldigande och därför blev nog oxå PM:et luddigt. Våra tankar var inte nedplockade, ihopskrapade och våra fötter svävade långt ovan mark. Så, handledningen igår med B var givande på så sätt att vi helt enkelt tvingas till att tänka om och göra rätt.

Så idag har jag och Crico slått våra kloka huvuden ihop och diskuterat vad det är vi egentligen vill göra och skriva om. Det kan konstateras, helt klart, att det är himla svårt att plocka ner och snäva in. Ramarna vi har att arbeta efter är, efter planering igår, 6 veckor kvar till inlämning till handledaren. Detta påverkar enormt mycket och stressen ligger som en tät dimma. Känns som vi inte kommit någonstans alls!

Det vi nu bestämt är: vårt arbete kommer vara en ren litteraturstudie; vi har snävat in att i första hand sätta en defenition av begreppet ämnesintegration med hjälp av litteratur som tex tidigare forskning, styrdokument, ordböcker mm; sen kommer vi ta in 3 "tänkare" som vi kommer fördjupa oss litteraturmässigt i (Vygotskij, Piaget och Dewey) och analysera deras tankar om begreppet. Frågan är nu om detta håller???

Vidare var jag på biblioteket på peddan igår och lånade 2 böcker som jag tänkte börja med, "När olikhet föder likhet" och "En annorlunda skolverklighet". Man måste ju börja någonstans för att komma igång och för att dämpa ångesten som ligger och lurar...

Inga kommentarer: