tisdag, september 07, 2010

Föreläsning...

Gårdagens föreläsning om sociala medier var givande och tankvärd. Jag håller med Saltlakris i vad han skriver om google. Man ser det blinkande sträcket och den vita rutan på google och funderar på om man borde söka det eller det, man funderar både en, två och tre gånger extra, efter tankarna som föreläsningen gav. Skrämmande tanke att man tror att man väljer att vara anonym på nätet, men att man hela tiden blir kartlagd av Storebror. För mig spelar det liksom inte någon större roll om man är en "viktig" person eller en "pöblel" bland andra "pöblar", jag vill inte bli kartlagd ändå, inte om jag inte väljer själv. Sociala medier är så mycket mer än vad jag först tänkte.

Jag tittar på mina anteckningar från föreläsningen och ser korta fraser som: Infomation age, the machine is using us, den stora allmänheten, användargenerarade plattformar, stalking, normer, FRA och vem ser dig... Ska man bli rädd? Nja...kanske inte, men man borde bli reserverad, kritisk, ifrågasättande och mån om den egna personliga integriteten. Men hur är det då, jag är ju vuxen. Hur skall man få fram detta till alla de unga som "kartläggs" där ute? Det här är viktigt! Det handlar inte längre om att bara lära de unga om källkritik i förhållande till den information de söker på nätet till tex en uppsats, det handlar om så mycket mer. Vidare ser jag fraser om skolan i förhållande till sociala medier: uppdaterad info, verkliga arenor, gemensam grund - svårigheter, underhållande - undervisande - vilken roll skall man ha som lärare och vidare multitasking. Ett av klippen vi fick se kan man se flera gånger,här,inte konstigt att man börjar fundera.

Får nog fundera en stund...

Inga kommentarer: