måndag, april 06, 2009

Ett Liv!

Vid första tanken, första anblicken av det nya temat, så kändes det som ett gott tema, ett stort tema som man lätt skulle kunna spinna vidare på. Nu har jag funderat i en vecka och jag har kommit fram till att jag inte kommit fram till något och att det nog inte är så lätt ändå!

Man kan längta efter massor av saker, JAG längtar efter massor av saker. Jag längtar efter vänner på andra sidan jorden, släkt som bor längt bort, kärlek. Dessa saker ser jag som lite elastiska, längtan som dras ut över tiden som ett gummiband och som sedan dras ihop när man får ses, när det uppfylls.

Jag längtar efter vissa materiella saker som jag vill ha som jag inte kan få just nu. Dessa saker är inte fullt så viktiga för just mig som har det bra som jag har det, men kanske livsviktiga för andra sämre lottade.

Hela tiden längtar man efter bättre, bättre, bättre, både för sig själv och andra i ens närhet. Gräset är av någon anledning ofta grönare på andra sidan. Girighet...en av de sju dödssynderna! Man har svårt att bra finnas till och vara nöjd där man är, man har svårt att stanna upp och lukta på blommorna. Tänk vad man missar mycket när man hela tiden längtar efter något annat. Man skulle se på saker och ting som Melker i Saltkråkan gör; Denna dagen - ett liv!

Så idag ska jag inte längta tills imorron eller till andra saker i min närmsta framtid. Idag ska jag fånga dagen... CARPE DIEM!

3 kommentarer:

Anonym sa...

lätt! Idag ska jag leva. Ska nog göra Nexus Heroic kanske, får jag kanske min mace till min priest? det hade la vart nåt? längtan att göra i nuet för att också få nåt i framtiden. woosh

Marie sa...

Ah! "Elastiska gummiband" känner jag igen - de kan man ha till mycket!
Håller med om att man borde "gripa dagen". Jag övar för tillfället på närvaro :)

Camilla sa...

"Hela tiden längtar man efter bättre, bättre, bättre, både för sig själv och andra i ens närhet. Gräset är av någon anledning ofta grönare på andra sidan."

Du kanske skulle läsa boken "Nextopia" som jag beställde under förra kursen men som inte kom förän nu.

Men det kan du ju göra en annan dag:)