torsdag, april 23, 2009

Buddhismen

Sen temat blev satt, har jag funderat massor. I många av de längtans-sökningar jag gjort på nätet, har det ofta uppkommit länkar till buddhismen. Detta är en religion som jag inte känner till så väl, då jag inte är intresserad av religioner i allmänhet. Jag tror att det finns en mening med saker och ting som händer eller sker runtomkring en, så därför har jag inte kunnat ignorera när det ständigt poppat upp buddhist-relaterade sidor, utan valt att undersöka lite på ytan i relation till längtan. Kalla det slump kanske...

Inom buddhismen pratas det om "lidandet". Vi skaffar oss saker som ger oss tillfredsställelse för stunden, vi längtar efter saker och när det blivit uppfyllt, fyller vi på med längtan till nått annat osv (lite som gräset på andra sidan). Detta "lidande" är utsträckt över flera liv och i stora drag går det ut på att utplåna denna åtrå och dessa begär. Vi föds på nytt genom längtan (god eller ond karma är det som bestämmer vad vi blir i nästa liv), och inte försen vi gjort oss av med denna längtan slutar vi att pånyttfödas. Man vill uppnå "Nirvâna (sanskr., "icke-vara"). Inom buddhismen ses nirvana som fullständig frihet från begär, hat och självbedrägeri. Att uppnå nirvana är detsamma som att bli upplyst eller uppvaknad. Man uppnår nirvana genom att handla rätt, och att handla rätt inom buddhismen är att följa fem enkla moralregler: att inte skada eller döda, att inte stjäla, att inte vara otrogen, att inte ljuga och att inte använda droger". (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nirvana )

Jag tycker detta låter intressant, det är ett spår jag måste följa. Finns det något som heter "meditations-skapa" tro??

En liten länk... http://vbv.se/

3 kommentarer:

s sa...

Låter väldigt intressant! Har inte heller någon dragning till någon religion i stort men Buddismen verkar hyfsat sympatisk(förutsatt att man föds i ett bra karma...).
Fick en pratstund med en kvinna innan idag som pratade just om meditation och skapande, att söka inuti istället för något utanför, funkade att kombinera för henne.
Låter som ett härligt sätt.

Marie sa...

Dalai Lama har skrivit många bra böcker som visar hur buddhismens filosofi kan användas i vardagen, utan att man behöver vara "buddhist". Jag har kanske någon av dem hemma som du kan få låna om du vill - kan ta med imorgon...

Anonym sa...

Asså, om du har tid så är denna filmen skitbra. Den handlar om mindfulness, en slags awareness, eller uppmärksamhet i nuet. Det har med meditation att göra kan man väl säga, men begreppet är lite vidare. Filmen är 1h 12 min. En person som heter Jon Kabat-Zinn är och föreläser om mindfulness på google företaget.
Jag blev verkligen inspirerad av denna filmen! Den är absolut bra för alla att se tycker jag då jag tycker att man får ett nytt perspektiv på livet:

http://www.youtube.com/watch?v=3nwwKbM_vJc