torsdag, oktober 23, 2008

MODELLER


Jag funderar. Min förra ingång till Fjällgatan var ju insida och utsida. Att vid första anblicken var utsidan av husen på Fjällgatan gråa och trista, man fick en tråkig känsla. Men också motsatsen, insidan, att det måste finnas nått mer innanför det tråkiga, trista gråa skalet. Något som är familjärt, mysigt och varmt. Hur ska man då gå vidare?? Känner att jag vill fortsätta på samma tema jag hade innan, göra en slags förlängning av det. Jag har ju kvar samma känsla av projektet som jag hade innan, så det borde ju inte vara så svårt. Ramarna kring projektet, speciellt den stora tidsbristen, kommer sätta lite käppar i hjulet denna gång, men man får väl försöka göra det bästa av det.

Jag tänker mig en utbredning av insidan ut till utsidan. Jag vill känna värmen också på utsidan, när man går gatan fram. Kanske kan man tänka sig att man skulle kunna se den värmen från utsidan om allt var transparent, genomskinligt. Tänker på alla de balkonger som M jobbade med i början av hennes projekt, och varför inte gå längre och sammanbrygga på nått sätt! Skapa transparenta hus där man ser in. Kanske glasbetong eller nått annat smaskigt.

Har idag försökt skapa någon slags ram av både ståltråd och piprensare som då skulle likna ett husskelett. Kan meddela att det inte riktigt gått som jag velat. Ståltråden vart inte stark nog och mitt "hus" blev en sliddrig massa som inte alls ville samarbeta med mig och mina tankar. Jag var inne på modellbyggandet redan i början av förra projektet så jag får nog tänka om och leta andra lösningar.

Satte mig på nätet och började planlöst söka och hittade ett gratis 3D program som heter google sketchup (http://www.sketchup.nu/). Förmodligen ingen nyhet, men ändå nytt för mig. Laddade hem detta och började leka! Skitkul, och inte så svårt efter ett tag.
Vi får se vart detta landar!

1 kommentar:

Svenska i 8A sa...

Det är ju inte så konstigt att vi tänker likadant du och jag, genier som vi är båda två! =) puss