fredag, mars 28, 2008

Göttig lera!

Jaha, jag har inte bloggat på några dagar. Gav mig själv bloggförbud då jag upptäckte att allt jag gjorde om dagarna var för bloggen skull, bilder, tankar och andra saker. Visst var det runt temat konflikt allt snurrade, men ändå. Jag liksom fastnade i rapporterings-stadiet och det ville jag ur. Tanken på att spränga mina vanliga invanda mönster, blev liksom hämmade av blogg-manin!
Har de senaste 2 dagarna suttit uppe i de strålande, lustskapande och fantastiska lokalerna som keramiken har på HDK. Är så tacksam att jag fått lov att vara där och jobba. O hu va jag har jobbat. Lera....o denna lera. Har aldrig jobbat med lera förrut, alltmindre drejat. Trodde inte att det skulle vara så kul, har blivit helt tagen av denna kletiga och rogivande massa. Dock har jag fått lära mig att det är väldigt tidskrävande.

Här är min allra första drejade skål!

Det ser så lätt ut när man tittat på folk som drejat, men ack vad jag bedrog mig. Första problemet kom direkt...att få ler-klunsen att hamna i mitten på drejskivan! Bara det var lite krångligt, fick ta i som attsingen för att få den på plats. Väl där så var det bara att försöka hitta rätt grepp för att forma leran. Efter ett tag så kom man på hur man skulle göra och självförtroendet steg. Fick till denna utsökta!?!....skål och jag känner mig inte lite stolt!!

Med nyvunnet självförtroende så satte jag igång med min andra skål (som först var tänkt som en mugg). Fick fast leran och satte igång igen. Denna gången var det inte lika lätt. Leran blev för tunn och till slut efter en lång stund, mycket geggande och troligen för mycket vatten, blev den tänkta muggen en insjunken blubb som bara låg där och skrattade åt mig! Jaha, på med en ny kluns lera och foten på pedalen så blev det till slut så här. Den ska vara sne o vind, om någon undrar (även fast det fortfarande var tänkt som en mugg...).

Jaha och hur många skålar (muggar) kan man ha på rad egentligen? Satte istället igång med att göra små plattor med olika mönster på.

Vet inte riktigt vart det leder till i slutändan, men just för tillfället känns inte det viktigt. Vet inte riktigt hur jag ska koppla de saker jag gör till konflikt heller för den delen, men det får komma senare. Ser det som jag gör just nu som en enda stor konflikt. Att prova nya saker, spränga min kunskapsgräns och utveckla mig själv. Min tanke var ju att inte jobba för mottagaren utan för mig själv, och det känner jag att jag i alla fall har börjat med.

1 kommentar:

Madelene sa...

Vilka härliga plattor och skålar/mugg du gör. Ler-klunsen som du skall drämma fast på drejskivan (har jag nyss lärt mig på kurs) heter KLÖS. Varför är det ingen som vet. Lycka till det är skitkul att dreja och greja. Gick en kurs för 2 veckor sedan - du får gärna fråga om det är nåt och om jag kan så hjälper jag dig gärna.