tisdag, augusti 24, 2010

En till en

Min dotter skall nu, som 7:a, få en egen dator. Projektet heter en till en och drivs i Falkenbergs skolor. Hon är ju lyrisk, naturligtvis. Egen dator (förutom den stationära hemma..), egen liten vit (väldigt viktigt) glänsande laptop. Som förälder tänker man genast, jaha och hur ser avtalet ut..vad innebär det för oss. För henne är det en glänsande vit liten laptop. Som lärarstudent tänker man genast, eftersom man spenderat ganska mycket tid längst bak i klassrummet, jaha hoppsan, facebook och youtube på lektionstid...great! För henne är det en glänsande vit liten laptop...

Men som bild och medie-lärarstudent känns det stort. Vilka möjligheter som lärare man får genom detta. Så smidigt att slippa lägga över på eleverna att göra saker hemma som har med dator att göra, då det inte finns tillräckligt många i skolan så de räcker under lektionstid (med förbehåll!!!...). Vilka roliga lektioner man kan skapa. Kul kul kul!

Sen ekar det...facebook..youtube...

Under den sista VFU:n (verksamhetsförlagdautbildningen) jag hade i våras, var uppgiften att skapa en lektionsplanering i en medie - och kommunikationskurs. Efter att i 6 år suttit längst bak i klassrummet (förutom de andra 11 åren...), tänkte jag direkt, detta måste jag göra något av. Hur skall man fånga elevernas motivation, slippa funderingarna på vad som visas där bakom de glänsande vita locken egentligen, men ändå lära dom någonting? Jo...man använder sig av de plattformar som de så tydligt ändå är i, oavsett lektionstid eller inte. Bättre att låta alla göra något på facebook (eller något annat glänsande, vitskimmrande socialt forum), när dom ändå är där ändå...

Hoppas bara fler lärare tänker så! Att min dotter oxå får en chans att slippa smyga och fälla ner skärmen under lektionstid för att hon är på facebook och läraren går runt (fast å andra sidan, hon skulle ju aldrig göra så...eller??). Lärarstudenter längst bak i klassrummet skiter eleverna i för övrigt...vi är bara ett bihang som ändå inte tjallar...tror dom!!

Själv är min laptop inte glänsande vit... inte liten för den delen heller...och ibland visas där facebook mm...dock är den nyraderad, nyinstallerad och uppdaterad (självklart inte av mig...) och klar för höstens bravader där längst bak i klassrummet...

Inga kommentarer: